Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Środowiskowy Dom Samopomocy w Tomaszkowicach Środowiskowy Dom Samopomocy w Tomaszkowicach

WOKÓŁ BESKIDU ŚLĄSKIEGO

Utworzono dnia 26.07.2022
Czcionka:

,,WOKÓŁ BESKIDU ŚLĄSKIEGO „

Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie Przyjaciół Środowiskowego Domu Samopomocy w Tomaszkowicach ,,JESTEŚMY”.  Zadanie to zostało dofinansowaneze środków Powiat Wielicki i Gminę Biskupice, obejmowało 3 dniowy pobyt w Beskidzie Śląskim dla 40-tu osób. Zadanie skierowane było do mieszkańców Powiatu Wielickiego w tym mieszkańców Gminy Biskupice a miało na celu propagowanie aktywnego wypoczynku wśród osób dorosłych niepełnosprawnych i ich rodzin.

Wokół Beskidu Śląskiego ten tytuł towarzyszył nam podczas wycieczki, od dnia 20 czerwca do 22 czerwca 2022 r.

I tak 20 czerwca 2022 r. 40-tu uczestników wycieczki rozpoczęło wspólną przygodę. W pierwszym dniu podróży odwiedziliśmy Gorę Żar. Na Górę dostaliśmy się kolejką linowo-terenową, a tam ukazały się naszym oczom malownicze widoki oraz panorama na sąsiednie szczyty. Na sztucznie spłaszczonym wierzchołku góry znajduje się zbiornik wodny będący częścią kompleksu elektrowni szczytowo-pompowej, oddanej do użytku w roku 1979.

Następnym punktem naszej wycieczki to Ustronie i Leśny Park Niespodzianek tu pogoda przywitała nas ulewą oraz piorunami. Miejsce ciekawe i pouczające, jednym z takich miejsc to Sowiarnia. Miejsce stworzone specjalnie z myślą o sowach. Główną atrakcją sowiarni są pokazy lotów specjalnie do tego celu ułożonych sów. Wszyscy zafascynowani uczestniczyliśmy w tym pokazie a sowy latały między uczestnikami  naszej wycieczki. Stacja Ptaków Drapieżnych czyli Sokolarnia to kolejne miejsce, które nas urzekło. Największą atrakcją sokolarni są pokazy lotów ptaków drapieżnych, w czasie których w zupełnie swobodnym locie, podziwiać mogliśmy  je nad naszymi głowami. To tutaj zachwycaliśmy  się majestatycznym lotem orłów, podziwialiśmy siłę i dostojeństwo bielików, czy też sprawność, zwinność jastrzębi i sokołów. W czasie pokazu oglądaliśmy poszczególne ptaki a sokolnicy opowiadali o nich, ucząc nas je rozpoznawać i przybliżają tajniki sztuki sokolniczej. Loty tych pięknych ptaków na pewno zostaną na długo w naszej pamięci.

Pełni wrażeń i trochę zmęczeni zakończyliśmy pierwszy dzień wycieczki. Drugi dzień rozpoczęliśmy od udziału w warsztatach w Centrum Pasterskim w Koniakowie. Pokaz klagania mleka – czyli wyrobu bundzu – białego słodkiego sera owczego, prelekcja na temat tradycyjnego kulturowego wypasu owiec w Karpatach  oraz degustacja serów regionalnych to wszystko czekało na nas Centrum Pasterskim. Po sąsiedzku znajdowało się Centrum Koronki Koniakowskiej, w którym kultywowana i propagowana jest ponad stuletnia koronczarska tradycja z Koniakowa. Podczas wykładu poznaliśmy historię koniakowskiego heklowania, sylwetki pierwszych koronkarek a później podziwialiśmy ich prace.

W godzinach popołudniowych odwiedziliśmy Chate Kawuloka. Chata to zabytkowa izba regionalna powstała w 1863 roku. W Chacie mieliśmy możliwość zobaczyć tradycyjny wystrój i archaiczne sprzęty codziennego użytku. Dodatkową atrakcją były instrumenty, na których mogliśmy zgrać, były to min. okaryna, róg pasterski czy gajdy, musimy powiedzieć, że nie jest łatwo na nich grać.

Nadszedł ostatni dzień naszej wycieczki, w którym mogliśmy być w Wiśle pod Skocznią narciarską im. Adama Małysza oraz w Zamku Prezydenckim. Na Rezydencję Prezydenta RP Zamek w Wiśle -  składają się następujące obiekty: Zamek - historyczna rezydencja Prezydenta RP Ignacego Mościckiego, drewniana zabytkowa kaplica z 1909 roku, Zamek Dolny wraz z Gajówką. Zamek zrobił duże wrażenie na całej grupie. Na drugim piętrze podziwialiśmy gabinet Prezydenta, który współcześnie został odtworzony w historycznym stylu. Elementy wystroju pochodzą z okresu międzywojennego. Na przeciwko gabinetu znajduje się przestronny Salon Kąpielowy, z oryginalną armaturą
i wystrojem, który pamięta pierwszego gospodarza Pałacu w Wiśle.  Na terenie Zamku znajduje się Kaplica, w której prócz historycznego wystroju można podziwiać dary złożone przez kolejnych prezydentów.

Po krótkiej przerwie czekała na nas już ostatnia atrakcja w drodze powrotnej, był to rejs statkiem po Zalewie Żywieckim. Rejs to 40 min. wspaniałego odpoczynku w promieniach słonecznych. I tak zakończyła się nasza przygoda, która na długo pozostanie w naszej pamięci.

Udział uczestników w trzydniowym pobycie przyczynił się do wzmocnienia udziału osób dorosłych niepełnosprawnych w turystyce i aktywnym wypoczynku.